Joseph Pilates zei het jaren geleden al:

“If your spine is stiff at 30, you are old. If it is flexible at 60, you are young.”

Rotatie van de wervelkolom is belangrijk voor het gezond functioneren van je lichaam. Je wervelkolom in diverse richtingen bewegen is essentieel voor het behouden van een gezonde rug. De dagelijkse activiteiten van veel mensen beperken helaas de natuurlijke beweging van de wervelkolom. We zitten veel in dezelfde houding, achter het bureau, in de auto, op de bank. Hoog tijd om je wervelkolom de beweging te geven die het nodig heeft!

Als je je lichaam roteert om je lengte as gebruik je onder andere de (schuine) buikspieren, de brede rugspier en de diepe rugspieren langs de wervelkolom. In het dagelijkse leven heb je deze spieren nodig om dingen te vangen, te stofzuigen, met 1 arm dingen op te rapen en weg te duwen, deuren open en dicht te doen enzovoorts. Deze draaiende bewegingen zijn niet zelden de trigger waardoor het ‘in je rug schiet’. Is het dan niet beter om de rotaties te vermijden? Zeker niet! Je zou juist méér rotatie bewegingen toe moeten voegen, zodat je lichaam leert om dit op een efficiënte en veilige manier te doen.

In de traditionele benadering van fitnesstraining krijgen rotatie oefeningen helaas niet altijd de aandacht die ze verdienen.

Er zijn echter genoeg redenen waarom je regelmatig rotatie oefeningen zou moeten doen:

  • Verbeterde mobiliteit van de onderrug regio door verbeterde ‘smering’ van de wervels en doorbloeding van de spieren en andere zachte weefsels in dat gebied.
  • Versterking van de buikspieren en de spieren rondom de wervelkolom, wat rugproblemen kan verminderen. Met sterkere core spieren kun je je dagelijkse taken en je sportbeoefening makkelijker en veiliger uit voeren, wat het risico op blessures verkleint.
  • Verbeterde flexibiliteit van de spieren in je torso.

Vanuit de yoga filosofie kun je daar nog aan toevoegen:

  • Een betere doorbloeding van de organen, met name de spijsverteringsorganen, waardoor spijsverteringsproblemen kunnen verminderen.
  • Gedraaide yoga houdingen kunnen je veel ontspanning bieden en stimuleren mentale balans en stabiliteit.

Rotatie van de wervelkolom vindt plaats om de lengte as: de as door het midden van je lichaam van boven naar beneden. Je kunt tijdens de rotatie de heupen stilhouden, houd dan de rotatie klein en gecontroleerd om je lage wervelkolom veilig te belasten. Je kunt ook met je gehele lichaam de rotatie maken: heupen en schouders wijzen dan tijdens de oefening dezelfde kant op. Mocht je nieuw zijn wat betreft rotatie oefeningen, oefen dan eerst de ‘anti-rotatie beweging’ waarbij je kracht zet met 1 zijde van het lichaam terwijl je je romp stil en stabiel houdt. Op die manier leer je je lichaam goed te stabiliseren, waarna je meer beweging toe kunt voegen. 

Je kunt staande rotaties doen, zittend, liggend of met je handen en knieën op de grond. Je kunt eventueel ook extra bewegingen toevoegen waardoor je een ‘total body’ beweging krijgt. Het aantal mogelijkheden is eindeloos, dus je kunt een leven lang vooruit 😉

Personal trainer Leiderdorp