De squat, oftewel de kniebuiging. Dit basis beweegpatroon zou iedereen regelmatig moeten doen. Als kind deden we niet anders dan de hele dag door de knieën zakken en weer omhoogkomen. Helaas heeft het comfort van het vele zitten op een stoel een negatief effect op ons lichaam. Door het vele zitten, kunnen de spieren aan de voorkant van je heupen korter worden en vermindert de flexibiliteit in je heupgebied. Onderrugklachten worden regelmatig veroorzaakt door veel zitten, een slechte houding en zwakke en stijve spieren rondom de heupen en de romp.

Door tijdens het squatten volledig je heupen te strekken, geef je de spieren aan de voorkant van je heupen wat meer ruimte, terwijl je tegelijkertijd je been- en bilspieren versterkt. Daarnaast zijn er meer redenen waarom regelmatig squatten goed voor je is:

  1. Je behoudt en vergroot de spiermassa van je benen en je billen. Dit is belangrijk, omdat je als je ouder wordt elk jaar wat meer spiermassa verliest. Door regelmatig je spieren uit te dagen, blijven ze sterk. “Use it or loose it.”
  2. Regelmatig squatten verbetert je bloedsomloop, waardoor afvalstoffen kunnen worden afgevoerd en voedingsstoffen worden aangevoerd.
  3. Het trainen van grote spiergroepen zoals de benen en de billen geeft je stofwisseling een boost. Je verbrandt kcalorieën tijdens de oefening én als je wat extra spiermassa krijgt, gaat je basisstofwisseling omhoog.
  4. Je verbetert de stabiliteit in je knieën en je heupen.
  5. Je versterkt naast je spieren ook je pezen en je botten.
  6. Je vergroot de flexibiliteit in je heupgebied.
  7. Je maakt hormonen aan die een goed humeur bevorderen.
  8. Sterke billen ondersteunen je bekken en onderrug regio, waardoor je minder last zult hebben van lage rugklachten.
  9. Je hebt later geen sta-op-stoel nodig.
  10. Je broek zit beter 😉
  11. Je traint je buik- en rugspieren ter stabilisatie van je romp.

Er zijn veel verschillende variaties van de squat. Je hoeft echt niet met 50 kilo te trainen of superlaag te gaan. Je kunt beginnen met squatten naar een stoel, dat is een veilige manier om de beweging te leren. Zie dit filmpje als de squat redelijk nieuw voor je is. Succes!

Bedrijfsinformatie

Results! Personal Training

Lieke Bodde

Buitenhoflaan 64

2353MB Leiderdorp

Contact

liekept1(a)outlook.com

06 – 25 57 58 70

 

Personal trainer Leiderdorp