De zomerperiode is begonnen. Als je door wilt blijven sporten in hogere temperaturen, is het aan te raden om een aantal zaken in de gaten te houden zodat je je lichaam niet te zwaar belast:

Luister naar je lichaam en ken je grenzen.

Zo simpel kan het zijn. Ga je lichaam niet extreem pushen, doe het wat rustiger aan en stop als het niet goed voelt. Neem de risico’s niet te licht. Hittekrampen kunnen erg vervelend zijn, van een zonnesteek kun je je flink beroerd voelen en een hitteberoerte kan je zelfs fataal worden. Neem dus geen onnodige risico’s en stop als je lichaam dat aangeeft.

Warm up en cool down.

Houd je warming up kort en minder intensief. Door een lichte warming up zorg je ervoor dat je kerntemperatuur niet al te veel stijgt voordat je harder aan het werk gaat. Laat je lichaam eerst wennen aan de warmte. Doe na afloop een rustige cool down om je hartslag geleidelijk te laten zakken. Eet en drink kort na je training om vocht, mineralen en koolhydraten weer aan te vullen.

Drink!

Drink van tevoren extra wanneer je weet dat je die dag gaat sporten. De stelregel is ongeveer anderhalf keer zoveel vocht te drinken als je verliest aan zweet. Je kunt je een keer voor en na het sporten wegen, om te checken of je genoeg hebt gedronken. Drink niet alleen water. Naast vocht verliest je lichaam onder andere zouten. Het is bij warm weer dan ook verstandig om een isotone sportdrank te drinken om de voorraad energie, zout en mineralen op peil te houden. Isotone dranken zijn een goede keuze, omdat ze snel worden opgenomen door het lichaam. Neem grote slokken, dat stimuleert de opname.

Sporten op de studio.

Volg je personal training bij ons op de studio, laat je trainer dan weten wat voor jou prettig traint. Er is een airco, maar je kunt er ook voor kiezen om alleen de ventilatie stand aan te laten zetten. Iedereen is anders en zo reageert ook iedereen anders op training in de warmte. Kun je erg slecht tegen de hitte, bespreek dan met je trainer of het mogelijk is om op een minder warm tijdstip te trainen. Draag ademende kleding, die je koel houdt en waarin je transpiratievocht zo goed mogelijk wordt verdampt. 

Buiten sporten

Sport je buiten, train dan het liefst vroeg of laat op de dag, wanneer het niet zo heet is. Vermijd het heetste deel van de dag tussen 12:00-15:00, zeker als je bijvoorbeeld wilt hardlopen en je niet in de schaduw kunt blijven.  Draag lichtgekleurde, ademende kleding. Train bij voorkeur in de schaduw en op een onverharde ondergrond zonder asfalt. Smeer je goed in met een zonnebrandcrème die UVB- én UVA-straling tegenhoudt. Bescherm ook je hoofd en nek als je in de zon bent en zet een zonnebril op. Zorg voor voldoende afkoeling met bijvoorbeeld een natte handdoek of sprenkel wat water over je heen. 

Als je bovenstaande tips ter harte neemt en je eigen gezonde verstand gebruikt, kun je de komende maanden lekker en veilig doortrainen. Laat die zomer maar komen!

Personal trainer Leiderdorp