Het zijn roerige tijden en het kan soms lastig zijn om het hoofd te bieden aan alle hectiek en onrust van de dag.  Met een sterk lichaam en een sterke geest kun je de uitdagingen van het leven beter aan. Met het toepassen van onderstaande tips zal je sterker worden op beide gebieden.

  1. Doe minimaal 2x per week spierversterkende oefeningen.

Het regelmatig doen van spierversterkende oefeningen bied je vele mentale voordelen; het werkt stress verlagend, verbetert je nachtrust en geeft je meer energie. De fysieke voordelen zijn legio, waaronder onder andere: je spieren en botten worden sterker, je stofwisseling en vetverbranding krijgen een boost, je gaat veroudering tegen en je verbetert je houding, waardoor rug-, schouder- en nekklachten zullen verminderen.

 

  1. Beweeg dagelijks minimaal 30 minuten.

Dat je niet sterker wordt van zitten weten we allemaal. Inactiviteit is een risicofactor voor verschillende ziektes als hart-en vaataandoeningen, diabetes type 2 en depressie. Meer beweging heeft ook voordelen voor je brein. Prof. Scherder, hoogleraar neuropsychologie en hoogleraar bewegingswetenschappen,

promoot al jaren voldoende beweging en het belang van een actieve leefstijl voor het in conditie houden van ons brein. Sporten zorgt voor een betere doorbloeding van het brein en voor een verbetering van de chemische huishouding in de hersenen.

 

  1. Gebruik je telefoon bewust.

Het gemiddelde telefoongebruik ligt op 3 uur per dag. 3 uur! Dat is een enorm groot deel van je dagelijkse beschikbare tijd. Check je telefoon op jouw gebruik en kijk waar bij jou de meeste tijd naartoe gaat. Gebruik je je telefoon om gezonde recepten op te zoeken of te mediteren? Of ben je vooral aan het rondsurfen op marktplaats of social media? Met andere woorden: gebruik je je telefoon om sterker te worden of krijg je alleen maar nóg meer prikkels binnen? Kies waar jij je spaarzame tijd aan wilt besteden. Minder schermtijd verbetert je nachtrust en concentratie en geeft je geest de nodige rust. Zo nu en dan je telefoon (laptop of TV) helemaal uitzetten is natuurlijk ook een optie

 

  1. Besteed aandacht aan je voeding.

Zonder goede voeding geen sterk lichaam. We weten allemaal dat je beter een appel kunt nemen dan een gevulde koek, maar toch blijkt het lastig om op de lange termijn gezondere keuzes te maken. Als een sterk lichaam belangrijk voor je is, zal je hier meer tijd voor moeten maken: besteed aandacht aan het inkopen, plannen, bereiden en nuttigen van je eten. Beperk je suiker inname tot een minimum en je zal merken dat je mentaal stabieler bent doordat je minder sterke schommelingen hebt in je bloedsuikerspiegel.  

 

  1. Geef lichaam en geest rust.

De laatste en misschien wel belangrijkste tip: plan rust in voor herstel. Je lichaam is er niet voor gemaakt om altijd maar áán te staan. De continue stroom van informatie vraagt veel van je geest en je hebt tijd nodig om hiervan te herstellen. Ga mediteren, wandelen, doe Yin Yoga of iets anders wat jou rust geeft. Geef je lichaam ook rust door minder eetmomenten te nemen op de dag en de inname van bewerkte voeding, suiker en alcohol zoveel mogelijk te beperken.

 

Personal trainer Leiderdorp